Arbejdsmiljø Psykisk arbejdsmiljø

Stress

Begrebet stress dækker alt fra almindelig travlhed til middelsvær depression.
  • Kortvarig stress er en reaktion, der giver energi til at handle og følges af en periode med restituering.
  • Kronisk stress skaber lammelse og giver ingen mulighed for restituering.
  • Psykisk stress er en sindstilstand præget af anspændthed og ulyst.

Eksempler på stressorer

Ydre = krav om at kunne håndtere:

  • Støj
  • Krævende arbejdsopgaver
  • Uklar rollefordeling
  • Uklare forventninger
  • Jobusikkerhed
  • Sladder
  • Konflikter

Indre = Egne høje forventninger om:

  • Flid
  • Hjælpsomhed
  • Effektivitet
  • Ufejlbarlighed
  • Ikke bede om hjælp
  • Være i godt humør

 

 

Forebyggelse af stress

6 gode råd der er gode at huske og nemme at glemme:

  1. Dyrk motion.
  2. Sørg for at der er tid til samvær med familie og venner.
  3. Støt kolleger og dig selv i at have en åben og klar kommunikation om arbejdsopgaver, målsætninger og begrænsninger.
  4. Støt kolleger, dig selv og ledelse i at arbejde konkret med politik til forebyggelse af stress.
  5. Lad fordybelse og refleksion over arbejdet og vanskelige udfordringer få plads i teamarbejdet.
  6. Sørg for at indlægge pauser i din arbejdsdag.

Hvis du er ramt af stress

  • Stop op, og drøft med din familie, din læge og din leder hvorvidt du har brug for en sygemelding.
  • Sørg for at få kvalificeret hjælp fra ekstern psykolog.
  • Giv dig selv tid og ro til at slippe det opskruede tempo, de mange forpligtelser og stressen helt.
  • Giv dig selv lov til at slippe forpligtelserne et stykke tid. Ingen er uundværlige, og ingen er tjent med at du ikke giver dig tid til at blive rask.
  • Lad være med at læse dine arbejdsmails.
  • Træf klare aftaler om hvordan du skal vende tilbage til arbejdspladsen, inddrag kreds eller tillidsrepræsentant, og aftal i hvilken takt du skal vende tilbage, og hvilke arbejdsopgaver du skal påtage dig.

Find din arbejds-miljørepræsentant