Børn med særlige behov svigtes

Et stort flertal af de adspurgte i en ny undersøgelse blandt folkeskolelærere i Aarhus mener, at de har elever i klassen, som ikke får den særlige støtte, de har behov for. - Det er så alvorligt, at jeg er nødt til at adressere det til politikere i Aarhus Byråd, fastslår lærernes formand.
Inklusion grafik_elever der ikke får stoette

I en undersøgelse, som Århus Lærerforening har foretaget blandt knap 700 medlemmer, svarer 91 procent af lærerne, at de har elever med faglige, sociale og adfærdsmæssige problemer i deres klasser.

85 procent svarer, at de har elever, som ikke får den særlige støtte, som de har behov for.

- Jeg vidste godt, at inklusion stadig fyldte rigtig meget, for vi får stadig mange henvendelser på kredskontoret fra lærere, der føler sig udfordret. Men at det er så entydigt, som det her billede viser, det er alligevel voldsomt, siger formand for Århus Lærerforening Jesper Skorstengaard til JP Aarhus.

Han vil adressere resultaterne af undersøgelsen til politikere i Aarhus Byråd.

- Hvis de, der står med opgaven, har en opfattelse af, at der er så mange af vores børn og unge, som vi ikke rammer, kan vi ikke selv sidde og putte med det, siger han og peger samtidig på, at undersøgelsen blandt lærerne tegner samme billede, som forældre til inklusionsbørn for nylig gav udtryk for i JP Aarhus.

Læs også:
En kamp når skolen ikke passer til barnet.

Janne Hedegaard, der forsker i inkluderende og ekskluderende miljøer på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole – Aarhus Universitet, siger, at hvis man vil realisere ambitionen om at skabe en skole for alle bliver man nødt til at reorganisere skolen.

Læs mere i JP Aarhus her

Læs også:
Lærerformand efterlyser flere to-lærertimer.