Give me WiFive

Digital mobning påvirker fællesskabet negativ, mener de ældste skoleelever, som efterlyser undervisning om god tone på nettet. Derfor tilbyder Danske Skoleelever og TDC Group nu en 3-årig indsats, der skal ruste børn og unge til at begå sig online.
WiFive

En ny undersøgelse foretaget af Epinion for Danske Skoleelever og TDC Group viser, at

  • 30 procent af landets ældste skoleelever jævnligt oplever, at der foregår mobning på de sociale medier
  • 47 procent af eleverne oplever, at mobningen påvirker fællesskabet i klassen negativt
  • 80 procent af eleverne efterlyser undervisning om god tone på nettet

Derfor indleder Danske Skoleelever i samarbejde med TDC Group nu en treårig indsats under navnet WiFive – det gode digitale fællesskab, hvor et digitalt kørekort og uddannelse af ambassadører for digital dannelse er blandt værktøjerne.

- Mobningen er flyttet fra skolegården og over på smartphonen, og det gør den mere usynlig for voksne. Der er brug for en indsats, hvor eleverne går i dialog med hinanden om, hvordan vi skal opføre os online. Hele formålet med WiFive er at give eleverne den mulighed, forklarer formanden for Danske Skoleelever, Jens Vase Poulsen, på Danske Skolelevers hjemmeside.

Koncerndirektør fra TDC Group, Jens Aaløse, kalder det et fælles ansvar at komme mobning og chikane på nettet til livs.

- Vi tror på, at eleverne selv skal være med til finde løsningerne, og derfor er vi gået sammen med Danske Skoleelever for at skabe WiFive, siger han.

Projektet løber frem til udgangen af 2019 og har som målsætning, at mindst 30.000 elever skal gennemføre et online læringsforløb og dermed opnå et digitalt kørekort.

Læs mere om projektet og følge udviklingen på wifive.dk.

Fakta

1.206 elever fra grundskolens 7.-9. klasse har deltaget i undersøgelsen, som er foretaget af Epinion for TDC Group og Danske Skoleelever. Undersøgelsen viser blandt andet, at:

  • 99 procent af eleverne har egen smartphone, tablet eller computer, og 83 procent bruger sociale medier i løbet af skoledagen
  • 63 procent svarer, at de bruger mindst én time om dagen på sociale medier, og for næsten halvdelen (48 procent) er det mere end to timer dagligt