Kan vi modvirke parallelsamfund ved at skabe parallellovgivning?

Og kan straf føre til bedre sprogkundskaber hos tosprogede elever? Det mener formand for Århus Lærerforening ikke.

Hør udklip fra debatten om regeringens ghettoplaner, hvor blandt andre Michael Aastrup Jensen (Venstre), Thomas Medom (Børn og Unge rådmand), Jesper Skorstengaard (formand, Århus Lærerforening) og forsker Line Møller Daugaard diskuterer netop dette.

- Fra forskningen ved vi, at elevsammensætning, kammeratskab og faglig løfteevne er afgørende for, om en klasse opnår homogenitet og reel integration. Der bør ikke være enkelte skoler, der skiller sig markant ud fra den gennemsnitlige folkeskole ved at løfte størstedelen af integrationsopgaven. Skal udviklingen for alvor vendes, bør man se på konsekvensen af at have et frit skolevalg eller fravalg, så vi kan få mere blandede skoler, lyder det fra Jesper Skorstengaard, formand i Århus Lærerforening.

Emner

Målgruppe