Visioner for elevernes faglige udvikling krakelerer

Modsat folkeskolereformens intentioner falder skoleelevernes karakterer i læsning og retskrivning. Ifølge Undervisningsministeriets karakterdata er det særligt læsningen som halter.
Colourbox31090217 (5)

Karaktererne i læsning og retskrivning ved folkeskolens afgangsprøve er faldet markant de seneste tre år. På landsplan er det samlede karaktergennemsnit i læsning faldet fra 6,8 i 2016 til 5,9 i år. I Aarhus Kommune er tendensen den samme, hvor folkeskolerne er gået fra et karaktergennemsnit i læsning på 7,1 til 6,2.    

Også når det gælder retskrivning, er der i samme periode sket et dyk på 0,3 procentpoint på både landsplan og i Aarhus Kommunes folkeskoler. 

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) kalder på Altinget.dk udviklingen for ’kritisk’.

- Læsning er grundstammen i tilegnelsen af færdigheder og kundskaber, siger hun og fortsætter:

- Dykket i karakterne skal huske os politikere på, at hvis vi bliver for optaget af nye projekter og på at rejse politiske monumenter over os selv, så går det væsentligste nogle gange tabt.

Aarhus Kommune følger tendensen på landsplan, og de nyeste tal overrasker ikke formand for Århus Lærerforening, Jesper Skorstengaard:

- Et karakterfald på 0,9 procentpoint på elevernes læsning på blot tre år er iøjnefaldende. Grundene kan være mange, men det, at lærerne underviser mere og har mindre tid til den enkelte elev, kan ikke undgå at være udslagsgivende. Derudover kan skoledagens længde have betydning for, at der generelt læses mindre i hjemmet, siger han.

Tabel

 

Fejlslagne reformvisioner 

Hos Danske Skoleelever er formand Sarah Gruszow Bærentzen også frustreret over udviklingen.

- Det nemme argument at smide nu ville være, at reformen var en kæmpe stor fejl, og at den lange skoledag har ført det her med sig, siger hun til Altinget.dk og fortsætter:

- Men samtidig er det indlysende, at man blev enig om en stor reform, som man ikke havde vilje til at implementere og finansiere ordentligt, slutter hun.

 

Emner

Målgruppe