Aarhus får nej til forsøg med kortere skoledage

Aarhus får nej i ansøgning om forsøg med kortere skoledage. Det ærgrer børn- og ungerådmand, Thomas Medom (SF), at undervisningsministeriet har afvist dispensationen.
Img 2704 Kopi

Aarhus Kommune har fået nej fra undervisningsministeren til ansøgning om, at skolerne selv skal kunne beslutte, om de ønsker en kortere skoledag til fordel for timer med to voksne.  

- Der er ellers mange gode grunde til at give børnene mere fritid og til at lade forældre, børn og medarbejdere i skolebestyrelserne bestemme, hvad der i dag detailstyres i lovgivningen, skriver børn- og ungerådmand, Thomas Medom, på sin facebookside. 

Aarhus Kommune søgte i august om lov til at lave et treårigt forsøg, hvor kommunen ville bruge § 16 b til at forkorte skoledagen klassetrin i både indskoling, mellemtrin og udskoling. Begrundelsen var, at i stedet for en længere skoledag så ville kommunen lave flere timer med to voksne. Aarhus Kommune ønskede derfor, at konverteringen til timer med to voksne ikke kun skulle gælde i »helt særlige tilfælde«, som loven i dag foreskriver.

Tyndt afslag  

Århus Lærerforening er ligesom børn- og ungerådmanden ærgerlig over ministerens afvisning af forsøgsordningen. 

- I Århus Lærerforening har vi længe opfordret til, at folkeskolen i Aarhus skal gives dispensation fra statslige regler og mulighed for at organisere undervisningen, så den kan tilpasses netop dén elevgruppe, der er ude i det enkelte klasseværelse. Det er ærgerligt, at kommunen nu får afslag på, at skoleledere og lærere ikke kan få de nødvendige frihedsgrader til at sætte to lærere på, når behovet opstår, siger Jesper Skorstengaard, formand for Århus Lærerforening. 

I afslaget henviser ministeriet til, at regeringen har lavet et politisk udspil, der skal begrænse brugen af § 16b. Og de henviser til, at der allerede nu er forsøg med 50 skoler, der har fået lov til at have en kortere skoledag, og derfor er der ikke brug for mere. Børn- og ungerådmand Thomas Medom vil nu rette henvendelse til forligskredsen bag folkeskolereformen. 

- Vi er nødt til at stoppe op og give børnene ro på. Mindre pres, færre krav og mere fritid. Et godt sted at starte havde været, hvis undervisningsministeren havde omsat skåltalerne om frihed til at lade forældre og skoler bestemme, om skoledagen skal være en smule kortere. Desværre blev det et nej til vores dispensationsansøgning, og næste skridt bliver nu en henvendelse til forligskredsen bag folkeskolereformen, slutter børn- og ungerådmand, Thomas Medom. 

Emner

Målgruppe