Mangfoldigheden må ikke gå tabt i talentudviklingen

Undervisningsministeriet har på baggrund af tre rapporter besluttet, at der er behov for mere talentudvikling af de dygtigste i grundskolen. Århus Lærerforening vil gerne have initiativet konkretiseret og håber ikke, det vil skabe elitære fællesskaber for de dygtigste.
Talent

Enhver tilførsel af midler til folkeskolen er positiv, og derfor er regeringens seneste ambition om at løfte talentudviklingen også noget at glæde sig over. Men folkeskolen skal stadig være der, hvor de yngste borgere i samfundet møder hinanden på tværs af samfundslag og evner.   

En del af dagligdagen
I dag findes der allerede en række initiativer, som støtter op om særlige talenter i folkeskolen. For eksempel DM i fagene, som fandt sted på Dokk1 i Aarhus den 24. januar. Hos Århus Lærerforening håber man, at de nye ressourcer til talentudviklingen vil have fokus på, at forankre indsatsen i hverdagen og ikke i årlige eller halvårlige begivenheder.  
”Der er i initiativet lagt op til, at indsatsen skal kunne mærkes ude på den enkelte skole og hos den enkelte lærer, så uanset hvor en dygtig elev måtte bo, så vil de kunne mærke en målrettet talentindsats. Vi er spændte på, hvordan en national indsats med 65 millioner fordelt over fire år vil kunne understøtte den enkelte lærer,” siger Dorthe Fisker, næstformand i Århus Lærerforening, om talentindsatsen, som hun håber i sidste ende vil være med til at løfte alle elever.     

Folkeskolen skal være en dannelsesinstitution
Det er afgørende, at folkeskolen forbliver en dannelsesinstitution for alle, hvor elever kan møde hinanden på tværs af kulturer og samfundslag. Der er i forvejen meget fokus på polarisering og individualisering i samfundet, og Århus Lærerforening håber ikke, at den nye indsats er et forsøg på det samme i grundskolen.
”Selvfølgelig skal vi tage hånd om de dygtigste, ligesom vi gør det med de svageste. Men vi må heller ikke glemme dem midt imellem og segmentere alle elever. Vi skal huske, at folkeskolen er et sted, som lærer eleverne at være medborgere. Et sted, som giver dem indsigt i, at man kan leve livet på andre måder end deres egen, og som både udfordrer og danner eleverne gennem mødet med det fremmede,” forklarer Dorthe Fisker om vigtigheden af mangfoldigheden i folkeskolen.