Fundamentet skal være for alle nyuddannede

Århus Lærerforenings initiativ til at hjælpe nyuddannede og nyansatte lærere ”Fundament til dit lærerliv” er netop overstået. Tilbagemeldingerne fra de deltagende på forløbet er overvældende, og Århus Lærerforening arbejder fremadrettet på at gøre forløbet permanent i Aarhus.
Laura Mott

”Det er vildt brugbar viden, vi har fået her på forløbet. For eksempel i dag, hvor vi har talt om konflikthåndtering. Jeg kan lynhurtigt omsætte det til noget, jeg kan gå ud og bruge i mit klasselokale og hverdag,” fortæller Karen Petersen Fink fra Skovvangskolen om det netop overståede ”Fundament til dit lærerliv”.

I kursuslokalet på Grønnegade sidder hun og to andre lærerinder og fordøjer dagens og forløbets inputs. Fælles for dem alle tre er, at de har været lykkelige for at have været en del af forløbet, og at de føler sig bedre rustet til lærergerningen, end de gjorde før. Den eksterne supervision af deres undervisning bliver i særdeleshed fremhævet som positivt.

”Jeg har virkelig fået noget ud af supervisionen på min undervisning. Jeg ved godt, at der står et sted, at man har mulighed for det fra sin leder, men det giver en helt anden tryghed, når det er en udefra, som står for det,” fortæller Lise Paulsen fra Tranbjergskolen og bakkes op af de øvrige deltagere Mathilde Møller fra Holme skole og Karen Petersen Fink.  

 
Forløbet skal ikke blot være et privilegie
På forløbets sidste dag var TV2 Østjylland også forbi for at spørge ind til deltagernes oplevelse af Århus Lærerforenings initiativ. Her fortalte Laura Mott blandt andet, at hun følte sig sindssygt privilegeret over at have fået muligheden for at deltage i forløbet, og at hun håbede, at flere i fremtiden ville få samme mulighed.

”Vi kan kun glæde os over, at responsen er så positiv, som den er, og at de nyuddannede nu føler sig bedre rustet til opgaven. Det er første gang, forløbet er gennemført, og vi er i tæt dialog med rådmanden og Børn og Unge om, hvordan vi kan sikre, at alle nyuddannede lærere fremover kan få et lignende forløb, så de har den nødvendige ballast til at kunne klare opgaven ude på vores skoler,” fortæller formand for Århus Lærerforening Jesper Skorstengaard.

Til TV2 Østjylland lagde Thomas Medom, rådmand, Børn og Unge, Aarhus Kommune, heller ikke skjul på, at hans ambition var at få udbredt forløbet til mere end et projekt.
Det her projekt er der 16 lærer, der har haft glæde af, men der er jo langt flere nyuddannede lærer i den aarhusianske folkeskole. Nu skal vi finde en løsning, så flere kan få glæde af at undgå det her praksischok,” udtalte rådmanden til TV2 Østjylland.