Dorthe Krejlgaards corona-refleksioner

Nu har jeg prøvet hjemmeskole, det behøver jeg ikke igen.
Dorthe Krejlgaard - coronadagbog
Dorthe Krejlgaard Nielsen

Tilbage sammen med eleverne og kollegaer på Viby Skole. Jeg er vild med det. Eleverne i 8.z har i hele corona-reglementet haft det en anelse svært med at holde fingrene fra hinanden. De har savnet nærværet både til kammerater og til deres lærere. Jeg har savnet stemmer i overgang, fnis og røde kinder, duften af 1½ liter discount ice tea fra Føtex. Teenagere er jo ret fantastiske. Det tog corona-hjemme-undervisning fra mig i otte uger.

Efter fire uger hjemme havde jeg en eksistentiel krise. Jeg blev rastløs, ustruktureret, irriteret og gad godt, at eleverne var lidt mere på, når vi afholdt Google Meets. Derfor kastede jeg mit skema op i luften. Den nye plan var struktureret og indeholdt; online-undervisning, forberedelse, online-møder, træning, madlavning og benhårde regler for SoMe. Jeg fandt mening, og krisen var afviklet.

Eleverne skulle også lave et nyt skoleskema, et der gav mening for dem, alle timer skulle indgå, og det var et krav, at de kom udenfor hver dag. Løb-og-læs-udfordring var et ekstra tiltag til dem, der havde lyst, her kunne de og jeg skrive deres motion og læsning ind for hver eneste dag. Det opstod der selvfølgelig konkurrence omkring. Fedt! Da både de og jeg blev klogere undervejs, blev skoleskemaet redigeret af et par gange. Jeg har oplevet, at det har været nemmere at differentiere elevernes arbejdsindsats og opgavemængde i hjemme-skolen. Ingen tvivl om at mine elever har fået mere og bedre feedback på deres opgaver, jeg har nemlig haft tid til det vigtigste i processen.

Skal man sætte det lidt skarpt op, så har de disciplinerede elever klaret sig godt i hjemmeskolen, de har formået planlægge deres hverdag og nå opgaverne. Den anden gruppe, de ustrukturerede og ikke-disciplinerede, har ikke fået lavet alle opgaverne, de manglede helt enkelt læreren ved deres side til at skabe faglig tryghed og lige forklare opgaven igen. De og deres forældre har kæmpet hver eneste time for at komme igennem.

Corona-skemaet på Viby Skole tilbyder nu fem timers skole hver dag. Ren luksus. Hver eneste dag har vi en udeaktivitet. Undervisning indenfor har været i grupper, det gjorde vi også i hjemmeskolen. Oplæg fra mig, ud i grupperne for at løse opgaven, vejledning og opsamling inden vi går hjem. Mine elever gør mig glad og stolt. Senest i dag hvor de har leveret reality-dokumentarer, hvor det tydeligt fremgik, at de har lært noget. Det har jeg savnet.

Jeg tror på, at eleverne gør deres bedste, både i corona-skolen og i den ægte skole, men jeg foretrækker den ægte udgave.