Mandag den 18. maj

Dagbogsbillede 18052020
Dorthe Krejlgaard - coronadagbog
Dorthe Krejlgaard Nielsen

Jeg har sommerfugle i maven.

Vi er tilbage i skole. Endelig. Det er en evighed siden, jeg har været i samme rum som 8.z. Det er vildt!

Allerede i fredags havde jeg et Google Meet med 8.z for at fortælle og forberede dem på, hvad der venter på skolen af nye regler, og hvad vi forventer af dem. De kunne næsten overholde det. Afstandskravet er det sværeste, de vil så gerne være tæt på hinanden, være fortrolige, drille hinanden, grine sammen, holde i hånd og give krammere. Det med håndvask har de til gengæld helt styr på. Dagen startede med en walk-and-talk for at give dem en mulighed for at snakke og hygge sig ude i det fri. Jeg havde ikke arrangeret hverken spørgsmål eller en gå-makker, men valgte at lade dem bestemme. Næste gang vi skal gå tur, bliver det med repetitionsspørgsmål til ´Reality-TV´, som er vores nuværende emne – med inspiration fra min bedste danskkollega, hun er mere struktureret, og har klart flere aktive-krea-ideer end mig. Tak 😊

I spisepausen, hvor det sil-regnede, så jeg lod dem blive indenfor, forduftede jeg over til personalerummet, så eleverne kunne være alene og snakke. Deres fortrolighed er vigtig, den skal tilbage, før mine kollegaer og jeg for alvor kan undervise igen.

På Viby Skole har de store elever 25 timer i ugen. De møder forskudt, holder pauser forskudt og går hjem forskudt. Det lader til at virke. 8.z møder i skole kl. 09:30 – 14.15, de sætter ret stor pris på mødetidspunktet, haha! I løbet af dagen har de tre moduler á 1 time og 15 minutter, samt to pauser á 30 minutter. Vi er så få lærere på en klasse som muligt, tre for 8.z vedkommende.


Michelle Lyngsdal - dagbogsforfatter
Michelle Lyngsdal 

Så blev den nye hverdag skudt i gang - den store åbning, fase to, og dagen som alle udskolingselever- og lærere har ventet på.

Nu skal jeg ikke længere undervise todimensionelle børn. Og nu kan jeg pifte min hverdag op med kollegaer, der giver afstandskram og som på ægte dagligdagsvis frustreres over manglende net og papirstop. Hvilken salig lyd det giver, når man hører banden og en, der sparker til papirbakke et.

På Engdalskolen lider vi af pladsmangel. Derfor kan alle de store ikke møde samtidig. Fremover vil 6. og 7. klasse møde fra 8-11 og 8. og 9. klasse fra 12-15. Alle klasser modtager onlineundervisning formiddag eller eftermiddag.

I morges kl. 10 mødtes jeg derfor med min 8. klasse i Meet. Vi gennemgik reglerne for adfærd på skolen igen. Selvom de hørte dem i fredags, blev jeg nødt til at repetere dem. Som klasselærer kender man jo sine elever og ved derfor godt, hvor meget viden der kan sive ud i en weekend.

Kl. 12 var alle 8. og 9. klasser tilsagt på boldbanen, og efter et par formanende ord fra ledelsen, marcherede vi så som små soldater ud i klasserne. Herefter blev alle bænket, og jeg vitsede med, at de skulle træne strækmarch i pausen, og at hele morgendagens program ville komme til at handle om skydetræning, for dette mindede da mest om en militærlejr. For en sjælden gangs skyld grinede de af min lærerhumor.

Det har været virkelig svært at forberede spændende og relevant undervisning i de sidste måneder, og sådan har det også været ift. i dag. Vi skal vist tilstræbe, at mange af aktiviteterne skal foregå udendørs. Men sådan blev det ikke på denne fase-to-mandag, hvor vi har skullet finde os til rette i en ny virkelighed – og hvor det altså også har regnet virkelig meget.

Om lærerdagbogen

Følg to læreres dagbog fra den nye arbejdshverdag.

Michelle Lyngsdal arbejder til dagligt på Engdalskolen og Dorthe Krejlgaard er på Viby Skole.

I dagbøgerne kan du læse mere om de tanker, de gør sig midt i en coronatid, hvor skoler er lukket og elever undervises igennem en skærm.

(Personerne optræder under opdigtede navne i dagbogen).