Mandag den 25. maj

Dagbogsbillede 25052020
Michelle Lyngsdal - dagbogsforfatter
Michelle Lyngsdal 

I dag har jeg haft min 6. klasse til historie. Det var vores første og sidste timer sammen inden sommerferien. For nogle uger siden fik de en Kend-din-by-filmopgave for. Lav en film om et sted, et mindesmærke, en bygning osv. Filmen skulle indeholde eget fotomateriale, musik og voice-over. Vi så filmene sammen i dag, og jeg blev dejligt overrasket over deres kreativitet.

Hos os møder 6. og 7. klasserne jo om formiddagen og har onlineundervisning fra 12-13. Dagens eftermiddagsundervisning har voldt mig en del kvaler, for hvad i alverden lægger man i en hel klokketime i et fag, der egentlig er afsluttet inden ferien?  Det blev til en dokumentarudsendelse, som jeg lagde ud til dem på Via. Det er sådan lidt underligt uforløst, fordi vi aldrig rigtig når at få samlet op på indholdet.

Generelt grubler jeg en del over den ene onlinetime, jeg har hver dag. Før var den type undervisning jo hverdagen, og det var den, vi alle fandt vores vej i. Men nu, hvor vi kan mødes fysisk, føles den som en dum, påklistret appendiks.

I morgen mødes jeg online med min 8. klasse og sætter dem til noget gruppearbejde, som vi samler op på senere på dagen. Den kommer til at tage noget tid for dem, og det er helt bevidst, for timen skal jo fyldes ud med et eller andet.

Jeg mangler stadig et forløb i dansk, historie og samfundsfag, inden jeg med relativ god coronasamvittighed kan sige farvel og på gensyn til august. Det er svært for mig at få plukket de væsentligste elementer ud af de tre forløb, så det passer præcist med det sparsomme antal timer, vi har tilbage. Vi skal jo også have tid til at gå ned til søen med en engangsgrill og grille nogle pøller og brænde nogle miniflutes på.

Om lærerdagbogen

Følg to læreres dagbog fra den nye arbejdshverdag.

Michelle Lyngsdal arbejder til dagligt på Engdalskolen og Dorthe Krejlgaard er på Viby Skole.

I dagbøgerne kan du læse mere om de tanker, de gør sig midt i en coronatid, hvor skoler er lukket og elever undervises igennem en skærm.

(Personerne optræder under opdigtede navne i dagbogen).