Tirsdag den 19. maj

Dagbogsbillede 19052020
Michelle Lyngsdal - dagbogsforfatter
Michelle Lyngsdal 

Tirsdagen har været uden undervisning, men jeg har brugt tiden på forberedelse og på at samle nogle af alle de titusind tråde, der har hængt løse, siden verden lukkede. Jeg efterlod f.eks. en stak kopiark om Margrethe den 1. i en vindueskarm, tirsdagen inden vi blev sendt hjem, og hvor i alverden blev den nu af? Og hvad nu med alle 8.d’s ting – hvor forsvandt de hen, da de små indtog skolen for en måned siden? Og hvad med bøger, der skulle være afleveret på Center for læring i slutningen af marts? Og hvad egentlig med elevplanerne, som vi plejer at bakse med i det tidlige forår? Der er meget, der skal samles op, men meget lidt tid til at gøre det på.

Jeg tror, at alle os, der lige er vendt tilbage, går i en forvirret onlinenødundervisningsboble. Når vi lige kort når at afstandstale sammen på lærerværelset, kan jeg i hvert fald høre, at alle har hver deres måde at bryde ud af den på. Nu har vi så fem uger til at finde ind i og blive fortrolige med den næste boble, altså undervisning med både online og fysisk fremmøde. Det er et alsidigt job at være lærer.

Jeg har skemafri om onsdagen, hvilket betyder, at der nu er fem fridage forude. Det føles mærkeligt og lidt forkert at sige det, men lige nu glæder jeg mig faktisk ikke helt til fridagene. De er i hvert fald ikke nær så kærkomne, som den slags plejer at være her i foråret. 


Dorthe Krejlgaard - coronadagbog
Dorthe Krejlgaard Nielsen

I dag har jeg arbejdet hjemmefra. Igen, kunne man fristes til at sige, men altså planlagt, da jeg ikke har timer på skolen om tirsdagen på det nye skema. I stedet har jeg haft tid til at forberede ægte fysisk undervisning og justering af det allerede planlagte til vores nye skema, der gælder til mandag d. 8. juni.

Jeg har også fjernundervist 7.z i engelsk i et modul (1 t 15 min). På trods af at deres matematiklærer var til stede på skolen med eleverne, gik det overraskende dårligt. Al den gode it-etik var fuldstændig forsvundet ud ad vinduet. Pist væk var det. Så den umiddelbare konklusion er, at fjernundervisning er sværere, når hele klassen er samlet, og læreren sidder langt væk, end når alle sidder for sig selv. Nok ikke overraskende, men alligevel stof til eftertanke. Vi kom nogenlunde igennem det planlagte engelsk om ´American Culture´, men jeg måtte lave et par hurtige ændringer undervejs, primært fordi nu vil de pludselig ikke tale engelsk længere. Jeg har noget at tænke over til næste tirsdag, for der gør vi det igen.

Det gode ved at sidde hjemme og arbejde er stadigvæk, at kaffen er meget bedre og madpakken er frisklavet 😊

Om lærerdagbogen

Følg to læreres dagbog fra den nye arbejdshverdag.

Michelle Lyngsdal arbejder til dagligt på Engdalskolen og Dorthe Krejlgaard er på Viby Skole.

I dagbøgerne kan du læse mere om de tanker, de gør sig midt i en coronatid, hvor skoler er lukket og elever undervises igennem en skærm.

(Personerne optræder under opdigtede navne i dagbogen).