Magasinet MANDAT
I en hverdag under konstant forandring er der brug for et rum til fordybelse – en læseoplevelse uden afbrydelser. Magasinet MANDAT vil med sit miks af videnskabelige, politiske og nære artikler give dig mulighed for fordybelse og baggrundsviden til nyhedsstrømmen.MANDAT bringer historier fra folkeskolen og tager fat i temaer, der optager din hverdag og faglighed. Men du vil også opleve, at Århus Lærerforening positionerer sine holdninger til alt fra pædagogiske initiativer til lærergerningens udvikling og øgede kompleksitet.
Artiklerne i MANDAT vil med journalistiske dyder som væsentlighed og dokumentation være med til at sætte og nuancere den politiske dagsorden og give dig et indblik i foreningens strategiske afsæt. MANDAT vil grundlæggende understøtte Århus Lærerforenings mission om at være en uundgåelig aktør i alle forhold, der vedrører medlemmernes arbejdsforhold og –områder.
Men vigtigst af alt skal magasinet MANDAT med inspiration og relevans tale ind i dit arbejdsliv og faglige identitet.
Århus Lærerforening byder dig velkommen som læser af magasinet MANDAT.

MANDAT 9 - 2021
Udg. 22. april 2021
Læs hele magasinet her (kun udgivet elektronisk)
LEDER - FOKUS PÅ DET VIGTIGE
Coronatest og afspritning er stadig en del af skoleskemaet
<s 4
SLF ER EN NY KULTUR, DER KRÆVER TID
Om de stærkere og mere professionelle fællesskaber under forkortelsen SLF.
<s 10-13
NÅR FORÆLDRE GÅR OVER GRÆNSEN
Fokus på verbale og digitale krænkelser af folkeskolelærere.
<s 18-21
BRITTA THORLANN OPFANDT TEGN DIG GLAD UNDER CORONA
Det kreative har altid fyldt meget hos folkeskolelærer Britta Thorlann.
<s 28-31
SVEND ÅGE MADSEN - OM SIN SKOLETID
<s 32-33
BOMBEN ER FOR LÆNGST TRILLET UD AF TURBANEN OG NED I SKOLEN
To aarhusianske lærere giver her et indblik i, hvordan selvcensuren og Muhammed-tegningerne præger deres undervisning, tanker og selvcensur den dag i dag.
<s 34-37
KREATIVITETEN FÅR LOV TIL AT BLOMSTRE I FOLKESKOLEN
Musik er kommet på skoleskemaet som eksamensvalgfag, og til sommer skal de første folkeskoleelever til eksamen i sangskrivning og komposition.
<s 40-45

MANDAT 8 - 2020
Udg. 7. september 2020
LEDER - CORONASKOLENS ERFARINGER ER VIGTIGE
Hvordan skal folkeskolen se ud, når coronavirussen er en saga blot?
<s 5
DET SIGER LÆRERNE:
Elevernes trivsel og læring er øget under genåbningen af coronaskolen.
<s 6 - 9
EN LÆRERS LOCKDOWNTANKER
Tro, håb og faglighed.
<s 12 - 15
VOXPOP:
Hvad lærte du under corona-nedlukningen?
<s 16 - 17
MED ET FINGERKNIPS BLEV DRØMMENE TIL VIRKELIGHED
Genåbningen af coronaskolen og de tilhørende nye rammer transformerede en urolig og opdelt 2. klasse på Kragelundskolen.
<s 18 - 19
URETFÆRDIGHED OPSTÅR LETTERE I KRISETID
Konflikter internt på arbejdspladsen og uenigheder blandt faggrupper om, hvem der står først i frontlinjen, opstår ifølge to arbejdsmarkedsforskere lettere i krisetider.
<s 20 - 21
LIS SØRENSEN OM SIN TID I FOLKESKOLEN
Havde det ikke været for en helt særlig musiklærer på Engdalskolen i Brabrand, er det ikke sikkert, at du i dag kunne synge med på sangen ’Dine øjne de skal se’.
<s 28 -29
BEVÆGELSE HANDLER OM MEGET MERE END FODBOLD OG GYMNASTIK
Idrætslærer Sara Middelhede kan fejre 10 års jubilæum hos Rundhøjskolen i Højbjerg, som er en ud af to idrætsskoler i Aarhus. Hun har altid selv dyrket sport, og i dag bruger hun sin erfaring til at motivere eleverne til bevægelse i hverdagen.

MANDAT 7 - 2020
Udg. 28. januar 2020
DEN BLANDEDE FOLKESKOLE ER TRUET
På et årti er andelen af landets blandede fokleskoler faldet væsentligt, og tendensen kalder derfor på konkrete løsninger.
<s 14 - 17
FORANDRING FRYDER, MEN KOMMER SJÆLDENDT AF SIG SELV
Når PPR konsulenterne Christina Hostrup og Stine Clasen besøger de aarhusianske specialklasser, bliver der sat spørgsmålstegn ved indretningen og klasseværelsets kodning.
<s 20 - 25
I JAPAN TRÆKKER ALLE I SAMME RETNING
Skolerne i Japan har ry for at være blandt de bedste i verden. Ifølge japanske lærere skyldes de fremragende faglige resultater ikke deres undervisning.
<s 26 - 29
JENS BLENDSTRUP OM SIN SKOLETID
Det var i fru Granats dansktimer, forfatter Jens Blendstrup for første gang mærkede lysten til at skrive løs.
<s 30 - 31
DEN SOCIALE KAPITAL-MÅLING
Arbejdsmiljøet på skolerne i Aarhus er langsomt på vej i den rigtige retning. Skoleområdet som helhed halter dog fortsat bagud, når det sammenlignes med kommunens gennemsnit.
<s 32 - 33
DE DØDES DAG PÅ SKOVVANGSKOLEN
Skovvangskolen kan som den eneste tilbyde spanskundervisning i egne lokaler. I dag forbereder lærer Rikke Engbo og hendes intime hold af 6 elever sig på De Dødes Dag.
<s 40- 43

MANDAT 6 - 2019
Udg. 7. oktober 2019
SKEMALAGT FEEDBACK FÅR TOPKARAKTER
Karaktererne er forsvundet fra 8. klasserne på Gammelgaardsskolen. Eleverne savner ikke karaktererne, det gør lærerne heller ikke - de savner tid.
<s 6-7
<s 10
FORSTÅ BEGREBET SCENARIEDIDAKTIK
Hvad dækker begrebet over, hvorfor bruge det, kommer vi til at se mere af det, og hvorfor er skolen ikke allerede nu fyldt med det?
<s 12-14
7.A JAGTER FORSVUNDET SKIB I ASIEN
På Gammelgaardsskolen forsøger eleverne i 7.A at finde et forsvundet skib. De tager alle midler i brug, bl.a. dansk, matematik og engelsk.
<s 16-21
NYT FRA STYRELSEN
- Invester i folkeskolen i Aarhus.
- Gentænkning påkrævet! samt Efterlysning: Et holdbart betalingsbudget.
<s 28-29
TAGER DU FAT I EN ELEV, SÅ ER DU GÅET OVER GRÆNSEN
Hvert år modtager Århus Lærerforening henvendelser fra medlemmer, som efter at have taget fat i en elev, er kommet i klemme. Grænsen for dette område er faktisk meget tydelig.
<s 35

MANDAT 5 - 2019
Udg. 17. juni 2019
Læs hele magasinet her
SISSEL-JO GAZAN
Allerede som 6-årig skrev hun om verden omkring sig. Alligevel kunne hun i mange år bedst lide frikvartererne i skoletiden.
<s 10
KORSVEJENS KLIMAKRIGER
På Sabro-Korsvejskolen er klima og bæredygtighed på skoleskemaet. Her arbejder og underviser Aarhus Kommunes klimakollega anno 2018.
<s 26-30
NYT FRA STYRELSEN
- Mens vi venter på SLF
- Fik folkeskolen en stemme?
- Kære undervisningsminister
- Involver lærerne i skoledrøftelser
<s 36-37
FØRSTE FUNDAMENT ER FÆRDIGSTØBT
Tilbagemeldingerne er overvældende positive og vidner om, at forløbet er en succes, som burde udbydes til alle.
<s 38

MANDAT 4 - 2019
Udg. 29. januar 2019
Læs hele magasinet her
ELLEVANGSKOLEN HAR NIVELLERET UNDERVISNINGEN
Et gennemsnit på 25,5 lektioners undervisning om ugen. Det er virkeligheden for lærerene på Ellevangskolen.
<s 4
POUL KREBS OM SIN TID I FOLKESKOLEN
Han var flyvsk og skrev ikke en sætning mere, end han fik besked på.
<s 10
FEEDBACK KAN IKKE STÅ ALENE
Meningerne er mange, når emnerne karakterer og feedback kommer på banen.
<s 12
SÆT ORD PÅ ADHD'EN
I hjertet af Aarhus er to lærere fuldt booket med at lette tilværelsen for nydiagnosticerede voksne med ADHD.
<s 16
VOXPOP
Hvorfor er generalforsamlingen i Århus Lærerforening vigtig for dig?
<s 36
SYNSPUNKT
Nyt fra styrelsen - Den finske succes
Nyt fra styrelsen - Integrationsforslåelse
<s 32-33

MANDAT 3 - 2018
Udg. 4. oktober 2018
Læs hele magasinet her
JEG KAN IKKE VÆRE I FOLKESKOLEN, SOM DEN SER UD NU
Da klokken ringede ud på sidste skoledag, markerede den også afslutningen på Nils Bomholts tid som lærer på Holme Skole i Aarhus.
<s 4
ANNE HJERNØE OM SIN SKOLETID
Hun forestiller sig selv som en rimelig provokerende, velbegavet, men ikke særlig ambitiøs skoleelev.
<s 10
NÅR ELITESPORT OG FOLKESKOLE SKAL GÅ OP I EN HØJERE ENHED
Ellevangskolens nye kuld af ESAA-elever har påbegyndt deres vej mod sportstoppen.
<s 12
VOXPOP
Hvordan ville folkeskolen se ud, hvis lærerne selv kunne bestemme?
<s 17
FORSKERHJØRNET
Skole-hjemsamarbejdet kan øge uligheden i skolen.
<s 18
SYNSPUNKT
Nyt fra styrelsen - APV - hvorfor?
Nyt fra styrelsen - Hvem leder folkeskolen?
<s 32-33

MANDAT 2 - 2018
Udg. 14. juni 2018
Læs hele magasinet her
UDDANNELSESFORLØB FOR NYANSATTE
ÅLF lancerer forløb, som skal lette overgangen fra uddannelse til første lærerjob
›s 4
OK18 - VOXPOP
Hvad mente lærerne om forliget før urafstemningen
›s 14
NILS MALMROS - INTERVIEW
Fortællingen om hans egen folkeskoletid i Aarhus
›s 16
NYUDDANNET LÆRER
"Du må gå på kompromis med dine idealer i starten"
›s 20
FORSKERHJØRNET
Skoleforsker Alexander von Oettingen: Undervisning handler om at vise det, som eleverne ikke umiddelbart ser og erfarer, men gerne skulle opdage for at forstå verden
›s 24
MED KODNING OG ROBOTTER PÅ SKOLESKEMAET
Om teknologiforståelse og eksperimenterende teknologi på skoleskemaet
›s 30

MANDAT 1 - 2018
Udg. 2. februar 2018
Læs magasinet her
SØREN OG METTE I BENLÅS
Mød den dobbelte Cavlingprisvinder bag bogen.
›s 6
RÅDMAND THOMAS MEDOM (SF)
vil markere sig i pædagogiske diskussioner om folkeskolens styring.
›s 12
NY FORSKNING
Folkeskolerne skal holde fast i fællesskaberne.
›s 16

GF-avis 2018
Udg. 5. marts 2018
Læs din GF avis her
Årets beretning fra din forening
Læs styrelseskandidaternes valgoplæg
- Publiceringsdato: 29. januar 2018
- Ændringsdato: 17. februar 2022