Århus Lærerforenings folkemødedebat nåede kogepunktet: ”Jeg bliver trigget af det, du siger"

Fmredtilweb
Debatten om skole-hjem-samarbejde slog gnister midt i et tørkeramt folkemøde. Undervejs var det eleverne, der løb med opmærksomheden, da de måtte afbryde debatten for overhovedet at blive hørt. Men til sidst kom regnen og rensede noget af luften mellem lærere, forældre og skoleledere.

- Vi går hårdt til problemet og ikke til hinanden, lød det indledningsvist fra Dorthe Fisker, formand for Århus Lærerforening og moderator på dagens folkemødedebat om skole-hjem-samarbejde. En debat forklædt som en ærlig skole-hjem-samtale, hvor lærere og forældre endelig havde muligheden for at se hinanden i øjnene. Uden Aula.

- Hvordan synes du egentlig selv det går, det der med at være lærer i folkeskolen, spurgte Dorthe Fisker sin kollega i styrelsen i Århus Lærerforening, Dorthe Krejlgaard, som var en af paneldeltagerne.

- Jamen det er da lidt stramt på grund af de der forældre. De vil rigtig gerne bestemme en hel masse, og de vil gerne fortælle mig som lærer, hvad jeg skal gøre for deres barn. Skidt med de 24 andre elever i klassen.  

Ved siden af hende stod en smilende og hovedrystende Torsten Topbjerg, far til to og fortaler for mere individualitet i folkeskolen:

- Hvis jeg ikke kæmper for det, som er vigtigt for mig, så får jeg det ikke. Du er en del af hele det offentlige apparat, jeg møder. Man kan jo bare tage den her kræftsag fra Aarhus… Skal vi finde os i at blive afvist, bare fordi reglerne er som de er, eller skal vi kæmpe videre? Det er den virkelighed, I har med at gøre.

 

Selv Grundtvig var til stede

Der var fyldt med mennesker foran Gårdscenen ved Lærernes Hus, og pludselig måtte paneldeltager og formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, standse op i forbavselse:

- Jeg synes lige, vi skal hilse på Grundtvig, sagde han grinende og pegede ned på en kvinde blandt tilhørerne, som i ægte folkemødeånd havde klædt sig ud som den danske nationaldigter med stort skæg og skaldet isse. 

- Der er en eller anden kultur, som udfordrer os gevaldigt, og jeg bliver trigget af det, du siger, fortsatte Claus Hjortdal henvendt til forælder Torsten Topbjerg.

- I er ikke kunder i vores butik, der kan vælge og vrage. Det skal du hjem og have revideret. Folkeskolelovens paragraf 1 tilsiger, at forældrene skal samarbejde med skolen. Det er os, der er de professionelle.

- Det er netop et samarbejde, og derfor bliver vi også nødt til at være ligeværdige i det, lød svaret prompte fra Regitze Spenner Ishøy, næstformand i Skole og Forældre. Hun understregede, at mange forældre ønsker at være en større del af deres børns skolegang.

Og så var det, at debatten tog en uventet drejning, i hvert fald for de fleste. For pludselig rejste den nyvalgte formand for Danske Skoleelever, Laura Poulsen, sig op blandt publikum:

- Jeg mangler simpelthen vores stemme ind i det her. Nu kan jeg se, at der står en masse voksne mennesker og fortæller om vores hverdag, sagde hun og blev straks inviteret med op på scenen af moderator Dorthe Fisker for at uddybe sit synspunkt:

- Mange af problemerne kan løses ved at give os elever mere ansvar. I kan inddrage os noget mere i hverdagen, for hvis vi føler et ejerskab, har vi også mere lyst til at gå i skole.

De debatten nærmede sig sin afslutning, faldt de første dråber over Bornholm i ugevis. Det var som om, at luften var blevet renset en smule. 

 

 

 

 

 

 

 

Emner

Målgruppe