Samtaleterapi for unge lærere

Img 0256
37 nyuddannede lærere havde i morges kl. 08.00 skiftet skolerne ud med Århus Lærerforening i Grønnegade, hvor det ringede ind til ’Fundament til dit lærerliv.’ Et forløb som skal understøtte de nye lærere gennem faglige, praksisnære oplæg, erfaringsudveksling og supervision.

”Jeg ville gerne have været rockmusiker og forsanger i Alice in Chains”, lød den indledende replik fra oplægsholder Rasmus Alenkær. ”Men så blev jeg skolelærer i Esbjerg i stedet, og hvor er det herligt, at I også har valgt at blive lærere.”

Der var flere strikkepinde end trommestikker rundt om bordene i det tætpakkede lokale, hvor de unge deltagere lyttede opmærksomt til skolelærer og pædagogisk psykolog Rasmus Alenkær. Han lagde ud med at skitsere, hvad der kan ske i en 5. klasse med urolige børn:  

”Min empiri siger, at de andre elever har ondt i maven om natten, fordi de tænker over, hvad der mon skal ske den næste dag. Og så mister de tilliden til de voksne, fordi de kan mærke, at de voksne ikke længere er i kontrol. De lærere som skal passe på dem, kan tydeligvis ikke engang finde ud af at passe på sig selv eller på klassen og bliver nødt til at skælde ud hele tiden.”

Herefter fik deltagerne mulighed for at lette hjertet og fortælle hinanden om de tunge ting, for overgangen fra lærerseminariet til det første lærerjob kan være svær. I 2019 indgik Børn og Unge, Aarhus Kommune og Århus Lærerforening en samarbejdsaftale om at give nyuddannede lærere et bedre fundament at stå på, så de ikke falder ned fra folkeskolens høje idealer og ender med at vælge den fra. Forløbet ’Fundament til dit lærerliv’ blev en realitet, og siden har en lang række århusianske juniorlærere vekslet deres usynlige og dog klæbrige ’Ny i job’-skilt til en slags samtaleterapi med ligesindede. Det gælder blandt andre Lea Pedersen fra Malling Skole, som deltager for tredje gang:

”Jeg oplever, at mange elever mangler respekt for den voksne, og jeg bruger meget krudt på de elever, som har det svært. Derfor er det rart at møde andre nye lærere og dele noget erfaring med hinanden.”

Også Jakob Nohr fra Bavnehøj Skole kender følelsen af at stå alene:

”Det der er svært som nyuddannet, det er nok, at man har høje forventninger til sig selv og derfor får nogle følelser i klemme, hvis man ikke lykkes med sin undervisning. Helt konkret giver det her forløb mig nogle værktøjer og et overblik, så jeg ved, hvor jeg kan tage fat.”

Deltagerne mødes igen før sommerferien til skoleårets sidste udgave af ’Fundament til dit lærerliv.’

Emner

Målgruppe