Desperate skoleledere i Aarhus: Vi mangler 112 mio. kroner

Colourbox45556743
De stigende udgifter til specialområdet får nu kommunens skoleledere til at hejse et rødt flag. I dagens udgave af Århus Stiftstidende kan man læse, at de 45 folkeskoler samlet set mangler 112 mio. kroner. Det viser en oversigt, som Skolelederforeningen har udarbejdet.

Det er et alarmerende tal, som Jens Mathiasen fra Skolelederforeningen er nået frem til: 112. Så mange millioner mangler der i år blot for at kunne dække de faktiske udgifter til specialklasser. Desværre er der ikke nogen alarmcentral, skolelederne kan ringe til. De bliver nødt til at ty til andre metoder:

- Vi er jo nødt til at overholde loven. Timetallet er i hvert fag lovbestemt, og derfor kan vi ikke skære timerne ned under minimumstimetallet. I stedet skal mange skoler ud at skære ned på andre områder. Mange kommer til at skære drastisk ned for personalet til sommer, for det er næsten det eneste sted, man kan finde pengene, siger han i et interview til Århus Stiftstidende.

Underskuddet får Dorthe Ryom Fisker, formand for Århus Lærerforening, til at efterlyse akut handling fra politikerne:

- Udmeldingen fra skolelederne i Aarhus er dybt bekymrende. Vores folkeskoler mangler 112 mio. kroner nu og her for at kunne dække de stigende udgifter til specialområdet, og det bliver politikerne simpelthen nødt til at reagere på. De må forstå, at hvis der til sommer skæres ned på lærere og øvrigt personale, så bliver det endnu dyrere til næste år. De menneskelige omkostninger for de mange børn og unge, der ikke trives i vores folkeskole, er uoverskuelige, siger hun. 

 

Lejrskoler og forårskoncerter 

Dorthe Ryom Fisker er ikke i tvivl om, hvad der skal til for at bryde den onde cirkel: 

- Hvis udviklingen skal vendes, kræver det flere lærere, flere timer med to voksne i klasserne og en undervisning, hvor teamet og den enkelte lærer har mulighed for god forberedelse og efterbehandling. PPR skal understøttes, så de kan hjælpe skolerne. Og det er vigtigt at holde fast i behovet for lejrskoler, forårskoncerter og alt det andet, som er med til at gøre vores folkeskole til et sted, hvor mennesker bliver til, siger hun og fortsætter: 

- Vi kender løsningen på problemerne, hvis vi skal drive en ordentlig folkeskole i Aarhus. Men vi mangler kort og godt de økonomiske ressourcer til at føre løsningen ud i livet. Der er ikke tid til flere drøftelser, mere nytænkning, flere nye forslag til organisering. Pengene skal findes nu. 

Emner

Målgruppe