Høringssvar Høringssvar afgivet i 2022

Høringssvar af spareforslag fra Børn og Unge

Indledning
Der er tale om uhørt store besparelser på vores børn og unge i Aarhus Kommune med det seneste budgetforlig. Alle besparelserne skal ses i lyset af, at Aarhus Kommune hvert år bruger 13.085 kr. mindre pr. elev end landsgennemsnittet, og deres seneste analyse af bredere børnefællesskaber viser, at eleverne mistrives som aldrig før. Kom­munens fremlagte spareforslag bærer præg af, at det er de mest sårbare elever, der står for skud. Derudover vil flere af spareforslagene ikke være mulige at gennemføre i praksis, hvorfor det reelt vil føre til yderligere rammebesparelser på skolerne. Mange af de funktioner, der understøtter undervisningen, vil med spareforslagene forsvinde, men uden at opgaverne forsvinder, og det vil føre til opgaveglidninger mellem perso­nalegrupper – senest som vi har set det med administrative fællesskaber.

Politikerne i Aarhus Kommune er optaget af at forbedre folkeskolen, men med de ak­tuelle spareforslag og de stigende udgifter til støtte og specialundervisning, fortsætter Aarhus Kommune sin vej i den helt forkerte retning. Århus Lærerforening er stærkt bekymret for, at skolerne hverken for nuværende eller i fremtiden kan leve op til ele­vernes retskrav i folkeskoleloven, hvor eleverne får den støtte, de har brug for og krav på. Århus Lærerforening opfordrer Aarhus Byråd til at friholde byens børn og unge og prioritere de nødvendige ressourcer, så langt flere elever får den rette støtte og en god skolehverdag i Aarhus. Skal der være sammenhæng mellem kommunens børne- og ungepolitik og de visioner politikerne har for byens folkeskoler, skal skolerne un­derstøttes med en økonomi, der muliggør, at de kan lykkes med opgaven. Aarhus Kommune skal med spareforslagene overveje konsekvenserne af at skære så langt ind til benet, at muligheden for at tænke skoledagen anderledes eller tage omverdenen ind i undervisningen kun bliver for skoler, der har råd. Lærer-elev-relationen, klassefæl­les­skabet og elevernes samlede trivsel styrkes, når skoleskemaet brydes med åben skole eksempelvis med oplevelser i naturen og kulturen.

Århus Lærerforening anser processen om spareforslagene som tæt på umulig, da rum­met for at undgå besparelser eller friholde områder er ikke-eksisterende. Derudover er dele af materialet mangelfuldt og efterlader flere spørgsmål end svar. Det burde fremgå tydeligt i materialet, hvad konsekvenserne er, såfremt der på baggrund af hø­ringen tages forslag ud af det samlede katalog af spareforslag.

I spareforslaget henvises der i spareforslag nr. 26 til en analyse, som danner baggrund for den foreslåede besparelse. Denne analyse er først uploadet på høringsportalen langt efter offentliggørelsen af det samlede spareforslag. Det er ikke rettidig omhu el­ler rimeligt overfor de mange borgere og medarbejdere, der kan blive berørt af forsla­get, hvorfor foreningen opfordrer til, at forslag 26 bliver en del af den samlede analyse af Børn og Unges organisering.

Foreningen opfordrer til, at den samlede analyse af Børn og Unges organisering prio­riteres og igangsættes hurtigst muligt. Det er foreningens vurdering, at man med re­sultatet af analysen og en deraf afledt mulig ny organisering, vil kunne finde bespa­relser. Derudover anser Århus Lærerforening den årlige socialkapitalmåling for en op­lagt besparelse, såfremt målingen kun gennemføres hvert andet år. En reduktion af socialkapitalmålingen er ikke en del af det fremlagte spareforslag.

Århus Lærerforening vil i det følgende kommentere på de forslag, som foreningen ser som særlig kritiske besparelsesområder. De udvalgte spareforslag kategoriseres som følgende:

  1. Spareforslag rettet mod de svageste elever
  2. Spareforslag rettet mod understøttelse af folkeskolen
  3. Øvrige spareforslag

Spareforslag rettet mod de svageste elever
For elever i specialiserede tilbud er der brug for en optimal normering og et loft over antallet af elever, så der er ro til både social og faglig udvikling. De specialiserede til­bud er fundamentet for elevernes videre færd i livet og samfundet. Aarhus Kommune skal overveje, hvad det vil koste på langt sigt at forringe de skoletilbud, vi giver til blandt andet flygtningebørn og elever med handicap. I mange tilfælde vil besparel­serne ikke kunne forsvares overfor eleverne. Derfor vil mange af forslagene med stor sandsynlighed ende som rammebesparelser, hvor pengene bliver taget fra almenom­rådet. Et almenområde der i forvejen er udsultet og hvor kommunen bruger langt færre penge pr. elev end gennemsnittet for kommunerne på landsplan.

Ang. spareforslag 10: Delvis harmonisering af budget til modtagelsesklasser
Eleverne i en modtagelsesklasse har ofte forskellige modersmål, begrænset kendskab til det danske sprog og en del af eleverne er traumatiserede. Modtageklassen er ele­vernes første trygge møde med den danske folkeskole, hvor de får den nødvendige støtte, indtil de er klar til at rykke videre i en almenklasse. Aarhus Kommune ønsker i spareforslaget at forringe dette skoletilbud med en million kroner. Undervisningen i modtagelsesklasserne bygger det fundament, som eleverne skal stå på resten af deres skoletid, og derfor bør Aarhus Kommune overveje de langsigtede konsekvenser af at forringe modtagelsesklasserne og skære i normeringen af lærerne. Århus Lærerfor­ening fraråder besparelsen.

Ang. spareforslag 11: Ændret klassekvotient i specialklasserne på 8.-10. klassetrin
Aarhus Kommune søsatte for nogle år siden et stort kommunalt projekt med henblik på et fagligt løft af de ældste specialklasseelever. Ambitionen var, at flere elever skulle gå op til folkeskolens afgangsprøver for at komme godt videre i uddannelsessystemet efterfølgende[1]. Århus Lærerforening fraråder, at kommunen hæver antallet af elever i specialklasserne, da det vil skabe mere utryghed, uro og forringe lærerens mulighed for at nå rundt om alle eleverne og give den differentierede undervisning, som ele­verne har brug for. Tidlig indsats, investering i elevernes uddannelse og målsætninger om ungdomsuddannelse m.v. besværliggøres ved dette forslag.

Ang. spareforslag 12: Bortfald af pulje til udvikling af pædagogisk praksis i special­klasser
Århus Lærerforening finder det uklart, hvilken pulje til udvikling af pædagogisk prak­sis i specialklasser på indskolingsniveau, der henvises til. Ifølge folkeskoleforliget må de frigjorte ressourcer ikke bruges til besparelser. Det fremgår eksplicit af afsnittet ”Kor­tere skoleuge i indskolingen” (Bilag B, s. 3)[2], hvor det hedder, at ”aftalepartierne for­venter, at de frigivne ressourcer anvendes til kvalitetsforbedringer i skolen og ikke som en mulighed for at gennemføre besparelser på folkeskoleområdet i den enkelte kommune.”

Ang. spareforslag 20: Ophør af tilskud til konkrete events m.v.
Igennem ferietilbud ved AHL Fonden får elever, der ellers ikke har mulighed for at komme på ferie, mulighed for store oplevelser fagligt og socialt. Derfor anbefaler År­hus Lærerforening, at Aarhus Kommune fastholder at yde tilskud til AHL Fondens feriekoloni.

Ang. spareforslag 34: Ændret klassekvotient på Langagerskolen 8.-10. klassetrin
Eleverne på Langagerskolen har et livslangt handicap, der ikke forsvinder, selvom de bliver ældre. Lærerne bruger tid på at klargøre eleverne til livet efter Langagerskolen med specialtilrettelagte forløb, der tager højde for elevernes udfordringer. Langager­sko­len arbejder med en meget sårbar elevgruppe og en gruppe, som desværre står i endnu større udfordringer end for ti år siden. Flere elever i klassen vil øge konfliktni­veauet, og det vil gå udover elevernes trivsel og indlæring. Det pædagogiske grundlag vil også blive udfordret ved ændret klassekvotient. Derudover er bygningerne og fa­ciliteterne på Langagerskolen indrettet efter pædagogiske hensyn og elevernes behov. Der er ikke fysisk plads til flere elever på Langagerskolen.

Spareforslag rettet mod understøttelse af folkeskolen
Understøttelse af folkeskolen er afgørende i en tid, hvor lovkrav, beslutninger og po­litisk retning aldrig har fyldt mere. Når den koordinerende og understøttende rolle nedprioriteres eller forsvinder, går det i sidste ende ud over kerneopgaven. Samtidig vil flere af de foreslåede besparelser resultere i en opgaveglidning med flere admini­strative opgaver til skolerne.

Ang. spareforslag 16: Ophør af frikøb af ressourcepersoner der understøtter digitale læreprocesser
Anvendelsen af IT er et område af undervisningen, der er i stadig udvikling, og som er underlagt konstante forandringer både politisk, sikkerhedsmæssigt og i særdeles­hed på indholds- og anvendelsesdelen. ”De32-ordningen” er et kraftværk af viden og garant for, at de rette kompetencer er til stede hos lærerne på skolerne, så eleverne får faglig og kompetent undervisning. I spareforslaget bortfalder frikøbet til ressourceper­sonerne, og det må forventes, at udvikling af praksisnær kompetence på brug af udstyr og software i undervisningen vil støde på grund. Det vil for en lærer med sparsom tid og mange øvrige opgaver være svært at følge med i den digitale udvikling og håndtere virvaret af nye teknologier. Udgiften til den digitale understøttelse vil med forslaget forventeligt stige tilsvarende, da skolerne af egne midler skal betale for anvendelses-supporten eller reducere den lokale support. Århus Lærerforening fraråder ophør af frikøb til ressourcepersonerne ”De32”. Det er foreningens analyse, at ophør af ”De32” vil betyde en øget udgift fremfor en besparelse.

Ang. spareforslag 17: Lukning af Center for Læring
Center for Læring (CFL) indkøber og udlåner fælles analoge læremidler og digitalt udstyr, der leveres direkte til skolerne i Aarhus. CFL’s samling rummer omkring 200.000 materialer, herunder bøger, robotter, spil, læse-kasser og meget mere. Centeret oplevede sidste år en stigende efterspørgsel på sparring og udlån, og det er tydeligt tegn på, at lærerne vælger at låne aktuelle og tidssvarende analoge alterna­tiver til un­dervisningen på skærm. Hos CFL købes materialerne på baggrund af det, som lærerne eller fagteams efterspørger, og sammen med materialet følger en didaktisk vejledning. Lærerne har lige adgang til materiale og sparring uanset skolernes økono­miske for­måen. Overgår udlån af læremidler til CFU, vil det ikke være muligt at imø­dekomme skolernes efterspørgsel af nødvendige undervisningsmaterialer.

Øvrige spareforslag
Ang. spareforslag 8: Effektiv arbejdstilrettelæggelse af børnehaveklasseleders under­visningstimetal
Antallet af børn, der får udskudt skolestarten, fortsætter med at falde. Samtidig ople­ver børnehaveklasselederne, at de elever, som starter i skole, er mindre skoleparate og har brug for mere støtte (kilde: Danmarks Lærerforening[3]). Det betyder, at det også for børnehaveklasselederne er blevet langt mere omfattende og tidskrævende at lave god undervisning, der favner alle elevers forskelligheder. Derudover er børnehaveklasse­ledernes opgave bestemt af klassens størrelse, elevgruppen, elevernes skema m.m., og det vil budgetteknisk være svært at effektivisere børnehaveklasseledernes arbejde. Be­sparel­sen vil i sidste ende blive en rammebesparelse på skolerne. I forslaget beskrives også, at den lokale budgetreduktion vil skulle effektueres ved brug af andre håndtag – her er det uklart, hvilke håndtag kommunen henviser til.

Ang. spareforslag 19: Tilpasning af budget til fleksjobpulje
Aarhus Kommune ønsker et rummeligt arbejdsmarked, hvor dygtige medarbejdere fastholdes og rekrutteres. Den pulje, som gør det muligt at fastholde en medarbejder, der eksempelvis får behov for at gå ned i tid, fjernes med dette forslag. Århus Lærer­forening opfordrer til, at der bliver lavet en undersøgelse af, hvorfor puljen ikke bruges og årsagen til puljens lave aktivitetsniveau? En borger på offentlig forsørgelse er en 

større omkostning for samfundet, end en medarbejder der bidrager og gør en forskel for aarhusianske børn og unge.

Ang. spareforslag 21: Ophør af tilskud til konkrete samarbejder med bl.a. kulturinsti­tutioner
I Aarhus har vi en række bydækkende tilbud, der bidrager til gode læringsmiljøer, og at skoler kan levere en god og alsidig undervisning. Når vi taler om betydningen af det brede blik på faglighed, trivsel, praksiskompetencer og almendannelsen, så klinger det hult, at skoler må kigge langt efter tilbud, der øger elevernes kulturelle, naturvi­denskabelige og teknologiske forståelse, som vi ser med spareforslagene. Med et ophør af økonomisk støtte til mange af byens kulturinstitutioner forsvinder en lang række tilbud, der umuliggør, at intentionerne i folkeskoleloven om at styrke den åbne skole og elevernes omverdensforståelse.

Elevernes muligheder for at møde kulturen skal ikke afhænge af størrelsen på deres forældres pengepung. Kulturen skal prioriteres, hvis folkeskolen skal leve op til sine dannelsesmæssige forpligtelser. Skolen skal åbnes, og kulturen skal være en del af en alsidig undervisning.

Når lærere i folkeskolen kan planlægge undervisning udenfor skolens rammer, har de mulighed for at se eleverne i en anden sammenhæng, og det giver øget mulighed for at arbejde med lærer-elev og elev-elev relationer samt at planlægge anderledes og spændende undervisning.

Ang. spareforslag 44: Ophør af læseinitiativet READ
READ er en effektiv og veldokumenteret indsats, som har vist stor og vedvarende ef­fekt for alle børns læse- og skrivefærdigheder – ikke mindst for børn med DSA. READ indgår som en vigtig del af samarbejdet mellem forældre til børn i dagtilbud og skole. Hvis READ ophører, vil det få betydelige konsekvenser - ikke kun for børnenes læse­lyst og læsekompetencer, men også for deres trivsel og faglige kompetencer i alle fag i skolen. Foreningen opfordrer til, at Aarhus Kommune kigger på, om initiativet kan skaleres og der­med frigøre ressourcer.