Scenen er sat: Lærernes arbejdsvilkår er en farce

Colourbox53958307
I den forgangne uge har en længe ventet teaterforestilling skabt fornyet debat om livet i den danske folkeskole. Formandskabet i Århus Lærerforening har markeret sig i både Jyllands-Posten og Århus Stiftstidende med budskabet om, at politikerne bør tage de farcelignende tilstande alvorligt.

Det er ikke første gang, at dramatiker Christian Lollike river scenetæppet væk under en af samfundets bærende institutioner. I 2018 dissekerede han et nødlidende sundhedsvæsen med kirurgisk præcision i teaterforestillingen Hospitalet, og forleden var det så folkeskolens tur til at få buksevand på Aarhus Teater – til anmeldernes store begejstring.

Ifølge Århus Lærerforenings formand, Dorthe Fisker, kan den premiereaktuelle SKOLEKOMEDIEN kaste nyt lys over de forhold, som lærerne arbejder under:

- Det er dejligt, at teateret også vil spejle vores verden. For vi har brug for at alle der kan, byder ind og prøver at analysere på, hvad det er med vores skole, der giver mistrivsel blandt både lærere og elever, mens forældrene er mere bekymrede end nogensinde. Alle os der arbejder med og i skolen ved godt, hvordan det står til. Men vi er måske et sted, hvor vi spørger; så hvad skal vi gøre? Så at et teater vil prøve at give et helt andet take på det, har jeg stor respekt for. Og så har jeg faktisk et stort håb om, at det måske er dét, der lige kan gøre det ekstra, siger hun til Århus Stiftstidende i et dobbeltinterview med teaterdirektør Trine Holm Thomsen.

 

Virkeligheden er tragisk 

Næstformand i Århus Lærerforening, Søren Hansen, kan i SKOLEKOMEDIEN genkende både sig selv og sine tidligere elever og kollegaer:

- Selvfølgelig er det blæst større op på scenen, og det bliver fremstillet på en tragikomisk og absurd måde, men i virkeligheden er det jo tragisk, at folkeskolen ikke bliver prioriteret højere. For hvad sker der, når børnene skal videre på ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og ud på arbejdsmarkedet? Vi ved allerede nu, at der skal tages særlige hensyn til dem, forklarer han i et interview til Jyllands-Posten.

Manuskriptet til teaterforestillingen er ikke grebet ud af den blå luft, for det bygger på flere end 200 autentiske fortællinger og breve fra lærere over hele landet og blotlægger en folkeskole med fejl i fundamentet.

- Det er mit håb, at politikerne ved at se det som farce, kan få øje på, at måske skulle de træde et skridt til siden. Folkeskolen er for detailstyret. Jeg har sådan et håb om, at man vil slippe den der styring, så meget som overhovedet muligt, og så lade skoleledelse, lærere og pædagoger, lave den bedste skole for børnene i samarbejde med forældrene, siger Dorthe Fisker i interviewet til Århus Stiftstidende.

Torsdag den 8. februar er der ÅLF-medlemsarrangement på Aarhus Teater, hvor der vil være oplæg med instruktør Christian Lollike og efterfølgende spisning og visning af SKOLEKOMEDIEN.

Målgruppe