Aarhusaftalen justeres for fjerde gang

Aftale - håndtryk
Parterne bag Aarhusaftalen har netop aftalt at justere den lokale aftale, der regulerer lærernes arbejdstid. Med inspiration og elementer fra den centrale arbejdstidsaftale, A20, styrker justeringen af Aarhusaftalen samarbejde og gennemsigtighed i forhandlings- og beslutningsprocesser på den enkelte skole.

Mens Aarhus med den lokale Aarhusaftale har haft en fælles arbejdstidsaftale for skolernes pædagogiske personale siden 2013, blev en central arbejdstidsaftale (A20) for lærerne først indgået sidste år.

Nu sikrer en justering af Aarhusaftalen sammenhæng med den centrale arbejdstidsaftale. Det betyder blandt andet, at de tillidsvalgte prioriteres med et lavere undervisningstimetal. Derudover tages der i aftalen særligt hensyn til at få nyuddannede inkluderet og fastholdt i lærerjobbet.

Formand for Århus Lærerforening, Jesper Skorstengaard, er glad for, at samarbejdet i Aarhus fastholdes, og elementer fra den centrale arbejdstidsaftale for lærerne nu er blevet flettet ind i den eksisterende Aarhusaftale.

- De tillidsvalgte har den store og vigtige opgave sammen med skolens ledelse at arbejde med planlægningsprocesser, der af medarbejderne skal opleves som retfærdige og transparente. Af den grund prioriteres de tillidsvalgte med en lavere grænseværdi for det maksimale undervisningstimetal. Derved gives de bedre mulighed for at lykkes med deres opgave til gavn for hele lærerkollegiet, lyder det fra Jesper Skorstengaard, der understreger, at aftalen vigtigst af alt er et udtryk for, at parterne om folkeskolen stadig står sammen om en forpligtende fælles aftale. Det er altafgørende for arbejdet på skolerne, at dialogen om de gode løsninger og et tillidsfuldt samarbejde fastholdes.

Justeringen af Aarhusaftalen skal styrke samarbejdet mellem skoleledelsen og det pædagogiske personale på skolerne ved blandt andet at øge gennemsigtigheden i de prioriteringer, som foretages på skolen. Derfor er der i skolernes bilag 1-drøftelser nu tilføjet et planlægningsværktøj med økonomiske nøgletal og ensartet datamateriale. Det er ud fra disse data, at drøftelserne om skolens ressourcer og prioriteringer skal foretages.

- På baggrund af disse drøftelser udarbejdes et skriftligt oplæg, hvor bilag 1-gruppens prioriteringer fremgår sammen med en beskrivelse af opgavernes indhold. Udmøntningen af bilag 1-drøftelserne præsenteres for personalet med henblik på at kvalificere prioriteringer, inden ledelsen sætter det sidste punktum, siger Jesper Skorstengaard og fremhæver, at det nu eksplicit på hver skole skal drøftes, hvad opgaven som klasselærer skal indeholde.

Justeringen af Aarhusaftalen indeholder også en aftale om aldersreduktion og en mindre stigning i det tillæg, man får ved mundtlige udtræksprøver.

Foreningens tillidsvalgte vil blive orienteret om aftalen den 25. februar.

Hele aftalen kan læses her.

Emner

Målgruppe