Lotus Turéll: Læreren kan være den afgørende faktor for sårbare elever

Lotus Turell
Århus Lærerforenings nyansatte og nyuddannede lærere mødte i går Lotus Turéll, datter af forfatter og digter Dan Turell, til en snak om, hvordan sårbare unge i velstillede familier opdages. Oplægget er en del af forløbet 'Fundament til dit lærerliv', der skal styrke overgangen fra uddannelsen til det første job som lærer på en folkeskole.

Med 28 elever i klassen er det som lærer ikke altid let at spotte tegn på mistrivsel – særligt ikke hos børn, der fagligt ligger i top og kommer fra velstillede hjem. Dan Turélls datter, Lotus, er en af dem, som voksede op i et hjem med stor kærlighed i den kreative klasses øverste luftlag. Men bag facaden var hendes barndom præget af alkohol og omsorgssvigt. Hun fortalte i går de nye lærere om, hvordan skolen blev hendes tilflugtssted, men at hun samtidig aldrig fik den hjælp, hun havde brug for, fordi ingen opdagede, hvordan det reelt stod til derhjemme.

- Jeg elskede at gå i skole. Der var struktur, og man vidste, hvornår man skulle hvad. Det var enormt vigtigt for mig at opretholde det faglige niveau, så ingen skulle opdage, hvor skidt det stod til derhjemme, fortæller Lotus Turéll om sin skolestart.

Lotus Turélls fars alkoholforbrug var tiltagende, fra hun var 5 år gammel og blev styrende for ham og familien. Hun var ofte med på værtshuse og kunne risikere at vågne op midt om natten i en tom lejlighed uden mad. Ingen vidste, hvor utrygt der var i Lotus Turèlls barndomshjem, og ingen måtte opdage det. Hun blev derfor enormt dygtig til at lure, hvordan hun skulle indordne sig og være i forskellige situationer.

- Jeg blev god til at finde ud af, hvordan læreren ønskede, at jeg skulle være. De fleste tror, at hvis et barn præsterer godt i skolen, så har barnet også en høj trivsel – og den kan ikke være helt gal derhjemme. Men det er en usikker antagelse, lyder det fra Lotus Turell, der forklarer, at det også handler om, at de fagprofessionelle omkring børnene kan have svært ved at sætte ord på den bekymring, de har.

Lotus Turélls beretning gør indtryk, og flere af de nyuddannede lærere er interesseret i at vide, hvordan læreren skulle have spottet Lotus og fundet frem til det, som hun ikke ønskede at tale om.

- For sådan en som mig havde det været vigtigt at begynde så neutralt som muligt. Etablere en stille kontakt ved eksempelvis at spørge ind til mine interesser. Med tiden ville jeg måske føle mig tryg nok til at åbne mig, lød det fra Lotus Turéll.

De nyuddannede lærere på forløbet 'Fundament til dit lærerliv' er blevet lærere, fordi de ønsker at gøre en forskel for børn og unge. De har store muligheder for at hjælpe sårbare børn, men tiden og værktøjskassen skal følge med. Lotus Turélls oplevelse og de gode råd bliver taget med i rygsækken, når de nyuddannede træder ind i klasseværelset igen.

Læs mere om 'Fundament til dit lærerliv' her.

Lotus Turélls liste: Hvad ved virker i opsporingen af sårbare børn fra velstillede familier:

- Ens oplysning, fx gennem klassesæt og fælles oplæg
- Se bagom adfærden, undersøg reaktioner
- Åbenhed
- Neutralitet
- Adgang til konkrete forbilleder for nye / andre normer

Lotus Turell, 42:

  • Datter af forfatter og digter Dan Turell (d. 1993) og Chili Turell. Opvokset med sine forældre på Frederiksberg. Bor i dag med sin 9-årige søn på Østerbro.
  • Bachelor i Medievidenskab, med overbygningsfag i pædagogik.
  • Foredragsholder og certificeret personlig coach.

Emner

Målgruppe